Korisnička zona

Moji podaci

 

Direktne poruke

Niste prijavljeni.

Ukupno bonus poena

 

Kredit

 

Aktivne kampanje

Baner kampanje

Nemate banere za prikaz

Statistika upita

Campaign Manager

upravljajte vašim kampanjama
Postavite novu kampanju Pauzirajte aktivnu kampanju

Realizacija kampanje

Čitanja, ukupno:


Email kampanja:

Informacije o portalu

Newsletter

Prijavite se na naš newsletter

Radno vreme


08:30 - 18:00 h
work

Kontakt

Protostar doo

Mirijevski venac 45

11000 Beograd

Telefon +381 11 342 75 10

Mobilni +381 64 572 96 39

email Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.

Jedno od glavnih obeležja finansijske krize 2007. je mali broj ljudi koji ju je predvideo. Dan pre kolapsa, bilo koji Bear Stearns ili Merrill Lynch broker bi vam rekao da su hipotekarne hartije od vrednosti sasvim sigurna investicija. Svi su bili toliko zaslepljeni bogatstvom na vrhu kule od slonovače da nisu ni gledali šta se dešava sa temeljima.

Kladim se da smo danas svi ubeđeni da je Premijer liga finansijski više nego stabilna. Ona isplaćuje najviše plate na svetu, privlači najveći broj gledalaca i najtalentovanije pojedince kako na terenu tako i van njega. Ali kad uporedimo stanje američkog hipotekarnog tržišta neposredno pre kolapsa sa finansijskim modelom i današnjem engleskom fudbalu, nailazi se na zabrinjavajuće sličnosti.

Dok je Žoze Murinjo na transfere trošio svoju milijarditu funtu u karijeri, trošeći novac od prodaje TV prava, ljudi na dnu piramide pitali su se od čega da plate pretplatu na sportske kanale, ili čak sekli kabl za stalno.

Prihodi od TV prenosa su ono što klubove Premijer lige dovodi u istu ravan. Bornmut je na transfere ovog leta uspeo da potroši preko 35 miliona funti iako im stadion ima samo 11,463 mesta; Votford je potrošio 57 miliona, a mogu da prodaju samo 21,438 ulaznica po meču; Kristal Palas skoro 50 miliona, a Selhurst Park prima tek 25,456 ljudi. Prodaja ulaznica odavno više ne znači mnogo EPL klubovima; čak ni podrška prebogatih oligarha nije neophodna. Fudbal finansiraju samo dve kompanije, Sky i BT Group.Ako one padnu, pašće i cela liga.

Novi ugovor o prodaju prava na TV prenose premijerligaških utakmica doneće klubovima čak 8,3 milijarde funti tokom sledeće tri sezone, a BT preko toga plaća još skoro milijardu na prava za prenos evropskih utakmica u istom periodu. Ipak, mastilo se na ugovorima još suši dok statistika pokazuje da je gledanost ligaških utakmica na Sky Sports opala za 20%, a evropskih na BT Sports jednog fatalnog utorka za čak 40%. Ovaj trend beleži se širom sveta i u raznim sportovima. Američke TV kuće koje su za prava prenosa NFL-u platile preko 50 miliona dolara ove sezone beleže pad gledanosti u dvocifrenim procentima.

Šta izaziva ovaj manjak interesovanja? Ukratko rečeno, jednom delom zbog naglih aberacija a jednom delom zbog stabilne promene trendova. Kompanije veličine Skaja ili BT mogu da podnesu ovo prvo, ali ovo drugo bi moglo da bude fatalno.

Gaj Anker iz Money Saving Expert kaže da nije lako ukazati na jedan konkretan uzrok od kog je sve počelo, ali „kladio bih se da gledanost skače kod striming servisa. Trendovi u društvu su takvi da mnogi ljudi ispod 25 godina ni ne kupuju televizore. Sve im je na internetu."

Ovi sekači kablova – koji se odlučuju da pređu sa modela TV pretplate na model striming servisa – remete status kvo na medijskom tržištu. Mladi rođeni posle 1997. danas provode mnogo više vremena onlajn nego uz televizor. Strimova ima na sve strane, kvaliteta često ravnog standardnom TV prenosu, a uglavnom su besplatni. Ovo je značajan faktor u zemlji kao što je UK gde oko pet miliona građana ima mesečne prihode tek 10 funti veće od potrebnih da bi se pokrili osnovni računi. Bizaran medijski rivalitet razvijen je između Skaja i BT, ističe Anker, pa tako porast konkurencije dovodi do skoka cene usluga umesto do pada. Kao što smo ranije videli na primeru tržišta nekretnina, kad računi porastu preko svake mere ljudi prosto prestanu da ih plaćaju.

Dakle pitanje je, da li ovi trendovi najavljuju promene ili katastrofu za Premijer ligu? Rob Vilson, fudbalski stručnjak sa Univerziteta Šefild Halam, kaže da bi neke klubove „trebalo da zabrine ovoliko oslanjanje na prihode od TV prava. Ne tako davno kad je ITV Digital propao, nekoliko klubova u nižim ligama je bankrotiralo ili su bili blizu bankrota, jer su im budžeti bili bazirani na novcu koji su očekivali od prodaje TV prava. Čim je taj izvor prihoda nestao, klubovi su se preko noći našli u dugovima do guše."

Možda većini nas kolaps ITV Digital deluje kao davna prošlost, ali ne zaboravimo da velikim finansijskim krizama obično najavljuju slične pojave. Pucanju dot-kom balona prethodio je masovni juriš kompanija u IT sektor. Evropskoj dužničkoj krizi prethodila je globalna finansijska friza. A kolaps Premijer lige mogao bi uskoro da se dogodi ako ne shvatimo koliko je suludo zaletati se u pravcu jednog izvora prihoda, ma koliko finansijski unosan bio. Mnogi su mislili da je nemoguće da Lids Junajted propadne samo zato što su planirali budžet očekujući plasman u Ligu šampionu. Ne treba ni da pitam gde je LUFC danas.

Upravo taj kolaps na Eland Roudu pokazuje da neće biti vitezova na belom konju spremnih da ulete i spasu ugrožene klubove. Piter Ridsdejl je napustio klub, kao što će i današnje gigante napustiti strani bogataši. Milijarda funti koju je Roman Abramovič upumpao u Čelsi nije poklon nego zajam. Šeik Mansur uložio je stotine miliona u Mančester Siti samo zato što je znao da će vrednost svog kluba uvećati za još veće sume. Čim jednom oligarhu investicije prestanu da budu isplative, on prestane da investira.

Potencijalni spas, navodi Vilson, mogao bi se naći u prodaji TV prava za međunarodne prenose, čija vrednost bi uskoro mogla da nadmaši vrednost prava na prenos unutar Britanije. Ali ako i taj izvor presuši ili strane lige postanu konkurentnije nego što se očekuje, pad Premijer lige mogao bi da bude i brži nego što je bio njen uspon.

o kompaniji

Telefon prikaži broj

Email prikaži email

Kontaktirajte pružaoca usluge

Accordion with symbols

Molimo da koristite prikazane kontakte samo u svrhe za koje su objavljeni.
Nemojte nas kontaktirati sa netraženim ponudama.

 

Najbolji u oblasti


Kvalitet
od iste kompanije

Ocenite sadržaj
Prosečna ocena korisnika 5.00 od 5 (2)
Thank you for rating this article.
Podelite na mreži

IMATE JEDINSTVEN PROIZVOD?
POŠALJITE NAM PORUKU

1000 znakova